Det handler om at udsøge sine muligheder og finde en meningsfuld balance mellem idræt og skole
Idrætspsykologi
Under Idrætspsykologi arbejder vi med indlæring, sociale kompetencer, life skills og præstation. I Talent Billund Idræt er dette et af vores vigtigste fokus-områder, da det understøtter vores arbejde med det åbne og nysgerrige fællesskab.
Formålet er at reflektere over styrker og muligheder i eget miljø – og at blive bekendt med tanken om, at et sundt liv med (elite)idræt kræver gode relationer og at kunne se værdien af dem. Det handler om at udsøge sine muligheder og finde en meningsfuld balance mellem idræt og skole og blive bevidst om, hvorfor netop balancen er så vigtig – et “enten eller” er sjældent et godt valg.
I Talent Billund er vi også bevidste om formålet med at beskæftige sig med idræt i forhold til alder, idet vi opdeler udøverne i tre aldersgrupper, svarende til skolens mellemtrin, udskoling og videregående uddannelse. Vi arbejder ud fra en aldersrelateret tilgang til træning og udvikling – også kaldet ATK 2.0 (se nedenstående figur). Træningskonceptet er skabt i Team Danmark og tager udgangspunkt i børns behov og udvikling før, under og efter puberteten. Konceptet er udviklet på baggrund af den nyeste viden om børn og unges biologiske og mentale livsforløb fra barn til voksen.
Desuden behandler vi også emnet sportspsykologi igennem workshops med temaer som fx hverdagen med idræt og skole, motivation, evalueringsstrategier og evnen til at håndtere modgang og pres.
Team Danmark, ATK 2.0