Nøglen til et udviklende læringsmiljø er udveksling af perspektiver og erfaringer
Vores læringsmiljø
vi tror på, at formelle og uformelle samtaler, møder og træninger, som involverer ledere, undervisere, deltagere og forældre er nøglen til at skabe et motiverende og udviklende læringsmiljø.
At opsøge og dele viden er en kerneværdi i Talent Billund, og derfor skaber vi rammen for, at forskellige interessenter kan udveksle perspektiver og erfaringer på vidt forskelligt plan.
Fx deler de unge viden med deres jævnaldrende, og de ældre på holdene holder oplæg for de yngre.
Lederne har ugentlige møder, hvor der implementeres ny viden, og der er etableret træner- og undervisernetværk på tværs af aktivitetsgrene, som mødes på månedlig basis og diskuterer relevante problemstillinger.
De unge bidrager til læringsmiljøet
At turde dele sine holdninger, udfordringer og erfaringer er et vigtigt udgangspunkt for at kunne udvikle sig og skabe et fællesskab, der ikke bare bygger på trivsel, men også lader individerne vokse og lære af hinanden.
Derfor arbejder vi i Talent Billund målrettet med at skabe rammerne for, at deltagerne kan lære af hinanden på tværs af alder, køn og interesse. Det foregår gennem oplæg, hvor en eller flere deltagere deler ud af egne erfaringer, men også ved at hjælpe deltagerne med at opdage, hvem af de andre unge der kan hjælpe dem med deres specifikke udfordring.
Det gør vi for at styrke de unges evne til at tage ansvar for egen udvikling ved at spørge om hjælp frem for at blive afhængige af trænerens/underviserens initiativ til at skabe deres udvikling.
Derudover forsøger vi gennem sociale arrangementer, besøg og afprøvning af hinandens aktiviteter, samt tematiske workshops om ungdomslivet og præstationspsykologiske temaer at udvide de unges horisont og dermed give dem perspektiver, der kan gøre dem klogere på, hvem de er og vil være.